Storytelling w content marketingu

11/05/2017 - 18:12
Storytelling w content marketingu

Czy wiesz, że podczas słuchania opowieści mózg uaktywnia swoje dwie półkule? To znaczy, że jest wtedy w stanie zapamiętać znacznie więcej. Jak zatem nie wykorzystać tej wiedzy w promowaniu brandu, kreowaniu wizerunku firmy czy budowaniu silnej pozycji na rynku? Wykorzystujemy moc storytellingu w content marketingu. Zainteresowany?

Czym jest storytelling?

Storytelling – moc tego słowa kryje w sobie dwa wyrazy:

  • story – występujący w języku angielskim jako rzeczownik, który poza podstawowym znaczeniem – opowieść, historia, znaczy również: artykuł, wymówka/historyjka, fabuła,

  • telling – używany w języku angielskim jako dwie części mowy – rzeczownik znaczący opowiadanie jako czynność oraz przymiotnik tłumaczony na język polski jako celny/skuteczny oraz wymowny/znaczący (informacje na podstawie www.diki.pl).

Storytelling to zatem opowiadanie historii, gawędziarstwo. Biorąc pod uwagę przymiotnikowe znaczenie słowa telling w zwrot storytelling wpisane jest również przymiotnikowe znaczenie podkreślające skuteczność i wymowność opowieści, historii, artykułu, fabuły. Z uwagi na to znaczenie storytelling w content marketingu odgrywa istotną rolę, z której korzysta wiele marek. I słusznie, bo daje on wiele korzyści.

Storytelling w reklamie

Historia storytellingu sięga odległych czasów i jest praktykowana nie tylko podczas spotkań ze znajomymi. Coraz częściej storytelling wykorzystywany jest w marketingu i komunikacji biznesowej. Przyglądając się baczniej wielu reklamom można zauważyć, że i w nich jest on dość często praktykowany. Jak wygląda storytelling w reklamie? Oto przykład:

3-minutowy spot reklamowy tajlandzkiego operatora telefonii komórkowej kończy hasło reklamowe: „Giving is the best communication”. Stanowi ono podsumowanie i zwieńczenie opowiedzianej historii a jednocześnie sprawia, bo słowa mają moc, że między widzem a firmą, nawiązuje się nić porozumienia. Każdy, kto czuje w sobie potrzebę pomagania innym, na pewno rozpatrzy wybór tego operatora.

Storytelling w content marketingu

Storytelling jest dziś powszechnie wykorzystywany w reklamie i marketingu, głównie ze względu na to, jak reaguje na opowiadanie historii nasz mózg. Z przeprowadzonych badań wynika, że w trakcie słuchania czy czytania suchych faktów nasz mózg pobudza do pracy tylko te ośrodki, które są odpowiedzialne za rozszyfrowywanie słów i rozumienie języka. Jeśli jednak słowa ubierzemy w ciekawą historię, reakcja mózgu się zmienia. Mózg będzie zachowywał się tak, jakby przeżywał opowiadaną historię. I to prawda, jeśli przeanalizujemy sobie dokładnie kilka wydarzeń z życia wziętych. Na pewno pamiętasz niejedną ciekawą historię. Co więcej, w wielu przypadkach potrafisz odtworzyć miejsce, portret osoby, która Ci ją opowiadała a nawet wydarzenia towarzyszące tej opowieści. Słuchający historii mózg aktywuje obie półkule, przez co zapada ona w pamięci na dłużej.
Storytelling pobudza mózg do działania, sprawia, że stajemy się bardziej aktywni i pobudzeni. Badania dowodzą, że podczas opowiadania historii między mózgiem nadawcy i odbiorcy dochodzi do pewnego rodzaju synchronii, aktywują się te same obszary. To powoduje, że opowiadana historia jest przeżywana wspólnie. Tu właśnie jest miejsce dla marketingu. Dzielenie się emocjami pozwala budować mocne relacje między nadawcą i odbiorcą komunikatu. Jeśli odbiorcą jest więc grupa docelowa, wysyłany do niego komunikat jest w stanie wpłynąć na emocje.

Storytelling na przykładach

Zastanawiasz się, jak możesz zarobić inwestując w storytelling? Ucz się na przykładach innych. A jednym z nich jest niewątpliwie eksperyment pod tytułem Sygnificant Objects przeprowadzony przez Joshua Green`a oraz Roba Walkera. Jego autorzy zakupili na pchlim targu przedmioty o łącznej wartości 128,74 $. Następnie każdemu z nich dopisana została historia. Zastosowanie storytellingu sprawiło, że przedmioty te sprzedano za 3615,51 $, co znaczy, że ich wartość wzrosła ponad 28 razy. Świetny sposób na wypromowanie swoich produktów w atrakcyjnej, przynajmniej dla sprzedawcy, cenie.
Storytelling to więc świetne narzędzie w e-commerce. Przygotowanie opisu produktów, dla których napisana będzie oryginalna historia to klucz do zwiększenia zysków ze sprzedaży. Podkreślenie unikalności, ukazanie przedmiotu w praktyce, wydobycie jego unikalnych cech, pokazanie jego możliwości uczyni każdy produkt wartym posiadania. To zadanie dla specjalistów w dziedzinie content marketingu. Jeśli jesteś zainteresowany – pisz do nas.

Storytelling to również dobre narzędzie do napisania historii marki. Dziś, kiedy internet jest już powszechnie i chętnie wykorzystywany, wielu potencjalnych klientów poza chęcią poznania oferty przy filiżance herbaty chętnie oddaje się lekturze dotyczącej samej marki. Przeczytanie więc ciekawie napisanej historii marki jest doskonałą możliwością do budowania więzi z klientem. U nas wygląda to na przykład tak:
https://mocslowa.pl/o-nas
Zakładka, potocznie nazywana „o nas” lub „o firmie” to miejsce, z którego potencjalny klient może dowiedzieć się nieco więcej o tym dlaczego i jak powstawała firma, jakie były ważniejsze jej wydarzenia, co spowodowało, że jesteśmy tu, gdzie jesteśmy.

Wiele firm ma ciekawe historie do opowiedzenia. Z racji tego, że przedsiębiorcy są często osobami skromnymi w swojej pracy od naszych klientów wydobywamy informacje, które są naprawdę bardzo interesujące. Dzięki nim inni mogą dowiedzieć się, kto stoi za przedsięwzięciem, jak rozwijana była firma, jak się zmieniała i rosła. Klienci lubią czytać takie historie.
Jeśli jesteś kobietą, na pewno znasz markę kosmetyczną Tołpa. Wchodząc na firmową stronę internetową masz szansę nie tylko poznać bogatą ofertę kosmetyków czy dokonać ich zakupu. Przeczytasz na niej również skąd pochodzi nazwa firmy, dowiesz się również nieco więcej o jej założycielu – profesorze Tołpie, który uczył swoich studentów przede wszystkim tego, jak wytrwale dążyć do celu. Z opowiedzianej tu historii wyczytasz również, że założyciel znanej dziś nie tylko w Polsce marki kosmetyków poświęcał cały swój czas, by pomóc sobie i innym. A że praca popłaca Jego marzenie – ekstrakt z torfu o wyjątkowych, regenerujących właściwościach udało się stworzyć, dzięki czemu kosmetyki Tołpa zawierają dziś w sobie cenny składnik poprawiający kondycję skóry.

Storytelling to opowiadanie ciekawej historii. Uchylenie rąbka tajemnicy, na przykład tego, jak wygląda dzień pracy w firmie, zbliża ją do klientów, buduje z nimi mocniejszą więź, kreuje wizerunek marki. Aktywuje emocje, uaktywnia obie półkule mózgowe – prawą, odpowiadającą za marzenia, kreatywność, wyobraźnię, kolory, muzykę oraz lewą odpowiedzialną za umiejętność interpretowania słowa pisanego, myślenia i liczenia liniowego. Opowiadanie, jak dowodzą badania, jest łatwiejsze do zapamiętania. W jego trakcie pobudzone zostają emocje i wyobraźnia a usłyszane elementy mózg układa w określonym porządku.

Wiemy, że w naszym kraju jest wiele przedsiębiorstw, którym brakuje dobrego storytellingu. Warto to zmienić i dać się poznać swojej grupie docelowej. Chętnie podejmiemy się opowiedzenia ich historii. Dzięki Mocy Słowa wzmocnimy wizerunek marki i zbudujemy silną pozycję na rynku ogólnokrajowym i globalnym. Lubimy swoją pracę i zapraszamy do współpracy tych, którzy mają podobnie. Opowiedzieć Twoją historię innym? Skontaktuj się z nami.

 

 

Nasze słowa mają swoje zadanie.
Ty je wytyczasz, my je realizujemy.

Zobacz ofertę

Moc słowa:

„Jeśli trzy słowa wyrażą coś lepiej i zabawniej niż cztery, to świetnie,
użyj trzech!”

Jonathan Carroll

Zadaj pytanie

11 + 6 =