Jak pisać dobrego bloga - porady i wskazówki

19/08/2019 - 15:34
Jak dobrze pisać bloga

Uruchomienie i prowadzenie bloga firmowego to, wbrew pozorom, złożony proces, który wymaga od autora kompleksowych działań, zakrojonych na szeroką skalę. Wszystko po to, aby jego wpływ na odbiorców był rzeczywisty, a nie tylko domniemany.

Pisanie bloga od dłuższego czas stało się podstawową czynnością marketingową, którą firmy wykorzystują do komunikowania się ze swoimi klientami i zdobywania nowych odbiorców. Jest to także skuteczny sposób na generowanie darmowego ruchu na stronie, przekładającego się na widoczność strony firmowej w wyszukiwarkach internetowych. To w końcu również podstawa content marketingu, skupionego na przydatnych treściach, pozwalających na zbudowanie pozycji eksperta i niezbędnego zaufania wśród potencjalnych klientów.

Skoro blog jest taki ważny, warto zastanowić się, w jaki sposób go prowadzić i co firma może zrobić, aby publikowane na nim treści wyróżniały się rzeczywistą siłą oddziaływania. Poniżej przedstawione zostały najważniejsze porady, które pozwolą osiągnąć ten cel.

  1. Regularność

Na początek banał, któremu jednak nie można odmówić prawdziwości. Firmowe blogi, na których teksty zalegają miesiącami, nie obchodzą nikogo, a przynajmniej nie w kontekście wspomnianego content marketingu. Liczyć można wyłącznie na to, że na stronę trafią osoby poszukujące informacji na dany temat przez wyszukiwarkę Google. Jednak, skoro blog nie jest regularnie publikowany, nie ma co liczyć na wysokie miejsca na listach wyszukiwania dla konkretnych fraz. Rada jest jedna – warto regularnie aktualizować bloga, tak aby w sposób naturalny utrzymywać na nim ruch.

  1. Atrakcyjne treści

Przeglądając niektóre blogi firmowe, można dojść do wniosku, że ich autorzy piszą za karę. Teksty wydają się tworzone na siłę, byle tylko umieścić w nich frazy kluczowe i nieco liznąć temat zadany w tytule. Jest to jednak droga donikąd. Kłania się podstawowa zasada content marketingu – treści muszą być wartościowe, powinny zainteresować czytelnika i zaproponować mu odpowiedź na pytania, które sobie zadaje. Warto do tego dodać także czystą przyjemność czytania. Autor powinien więc pisać w taki sposób, aby on sam był zadowolony z tekstu. Należy więc dobrać ciekawą, wartościową tematykę, pisać z pasją i cały czas pilnować kompozycji.

  1. Zachęcające tytuły

Tym razem porada, którą często można znaleźć w podręcznikach content marketingowych. Sztuka tworzenia tytułów jest niezwykle ważna, zwłaszcza w dzisiejszym Internecie, w którym do odbiorcy trzeba dotrzeć krótkimi, zachęcającymi hasłami. Nie należy więc bać się niecodziennych, nawet kontrowersyjnych tytułów, które zainteresują czytelnika i „popchną” go do tego, by kliknąć w przygotowany artykuł. Podobne znaczenie ma również lead – powinien z jednej strony wskazywać na tematykę tekstu, a z drugiej pełnić funkcję zapalnika, który rozpali ciekawość osoby odwiedzającej bloga.

  1. Wyszukiwarki

Tworzenie wartościowych, merytorycznych treści wcale nie kłóci się z dbałością o spełnianie zasad, jakimi rządzą się roboty indeksujące wyszukiwarek internetowych. Zapewni to oczywiście wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, a więc lepszy dostęp do tworzonych treści. Co należy zrobić? Przede wszystkim umieścić bloga w wartościowych katalogach stron, „współpracować” z innymi twórcami poprzez wymianę linków, budować likowanie wewnętrzne i starać się o pozyskanie linków na innych serwisach i portalach.

  1. Budowa wizerunku

Jest to najważniejszy cel wszystkich działań content marketingowych. Blog służy bowiem nie tylko temu, aby generować ruch na stronie. Jest to także doskonałe narzędzie do tworzenia pozytywnego wizerunku firmy w sieci i budowania pozycji eksperta. Należy więc nie tylko proponować profesjonalne, wartościowe treści, ale również robić to z klasą – konieczna okaże się więc inwestycja we własną domenę (blog podpięty do strony firmowej jest odbierany lepiej niż te postawione na darmowych platformach), a także przygotowanie przejrzystej mapy strony, która ułatwi czytelnikom poruszanie się po blogu.

Jak wskazują zasady content marketingu, wpływ na odbiorców mają nie tylko słowa, nie tylko tekst. Warto urozmaicić bloga poprzez publikowanie na nim zdjęć, grafik, ankiet, filmów, a także podcastów.

  1. Zaangażowanie czytelników

Skoro treści tworzone są dla żywych ludzi, warto mieć z nimi kontakt i spróbować zachęcić ich do wspólnego tworzenia miejsca, w którym spędzają czas. Należy więc regularnie czytać komentarze i na nie odpowiadać. Taka interakcja to podstawa budowania długotrwałych relacji z klientem. Pozwoli także utrzymywać ruch na stronie, co oczywiście nie jest bez znaczenia.

  1. Portale społecznościowe
     

Nie da się od nich uciec. Choć popularność głównych serwisów cały czas się zmienia, wciąż są one głównym motorem napędowym ruchu internetowego. Skoro więc powstał blog firmowy, konieczny okaże się również firmowy profil na Facebooku, Twitterze lub innym portalu, na którym publikowane będą linki do najnowszych wpisów, a także będzie prowadzona interakcja z odbiorcami. Ma to ogromny wpływ nie tylko na ruch na stronie, ale również na budowanie długotrwałych relacji. Zobacz także dlaczego warto prowadzić bloga firmowego.

Nasze słowa mają swoje zadanie.
Ty je wytyczasz, my je realizujemy.

Zobacz ofertę

Moc słowa:

„Jeśli trzy słowa wyrażą coś lepiej i zabawniej niż cztery, to świetnie,
użyj trzech!”

Jonathan Carroll

Zadaj pytanie

14 + 4 =