Uruchomienie nowej działalności zazwyczaj jest równoznaczne z przygotowaniem stosownej strony internetowej i kont na portalach społecznościowych. Gdy uporamy się z najważniejszymi kwestiami technicznymi, a nasza witryna zacznie działać, należy zabrać się za budowę swojej pozycji w sieci.
Tym natomiast zajmuje się pozycjonowanie stron internetowych SEO. Jak wiadomo, związane jest ono z szeregiem działań mających na celu poprawę widoczności danej witryny w wyszukiwarkach internetowych. Naszym celem powinno być dostanie się na pierwszą stronę wyników wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych, zbudowanie prestiżu marki, a także dotarcie do jak najszerszego grona potencjalnych klientów.
Brzmi ciężko? Tak się tylko wydaje. Pamiętać należy, że pozycjonowanie możemy zlecić zewnętrznej agencji, która, po przeprowadzeniu dokładnej analizy potrzeb i stanu naszej strony, podejmie właściwe zadania. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby pozycjonowanie wykonać na własną rękę. Pamiętajmy przy tym, że tego typu działania są w większości przypadku koniecznością.
Dzięki SEO, stajemy się lepiej widoczni w wyszukiwarkach, co oczywiście wpływa na ruch na naszej stronie. W ten sposób jesteśmy w stanie dotrzeć do większej liczby odbiorców. Co należy więc zrobić na początek, aby nasza firma była lepiej pozycjonowana?
PO PIERWSZE: AUDYT SEO
Zanim podejmiemy jakiekolwiek działania, musimy ustalić, w jakim stanie znajduje się nasza strona i jakie są jej potrzeby.
Audyt SEO polega na opracowaniu szeregu zaleceń oraz uwag, na podstawie których realizowane będą kolejne czynności pozycjonerskie. Żeby ich przygotowanie stało się możliwe, musimy przeanalizować naszą stronę pod kątem wymagań stawianych przez wyszukiwarki internetowe – mowa zarówno o optymalizacji, jak i contencie. Konieczne okaże się przeprowadzenie procesu Keyword research, polegającego na opracowaniu listy słów kluczowych, na podstawie których strona będzie pozycjonowana. Do tego wszystkiego należy dodać sprawdzenie technicznych elementów budowy strony, nagłówków, metadanych, adresów URL, linków, obrazów etc.
Jeżeli wydaje nam się, że nie będziemy w stanie przeprowadzić kompleksowego audytu, powinniśmy pomyśleć o zleceniu go podmiotowi zewnętrznemu.
PO DRUGIE: ANALIZA KONKURENCJI
O przydatności podejmowanych działań najlepiej przekonać się poprzez sprawdzenie naszych konkurentów. Najlepiej znaleźć więc tak zwanych liderów rynku, którzy posiadają najlepsze pozycje w wynikach organicznych, a także generują największy ruch. W ten sposób dowiemy się, w jaki sposób można dostać się na szczyt.
Konieczna jest również analiza stron zbieżnych z nami tematycznie. Pozwoli to nam chociażby na wybranie słów kluczowych, w które warto inwestować. Oczywiście musimy zdać sobie sprawę, że obserwowanie konkurencji to proces długofalowy, wymaga również wykorzystania wielu zaawansowanych narzędzi – za wiele z nich trzeba zapłacić.
W zamian za to otrzymujemy jednak program, który sam wskaże naszą konkurencję, wykona dokładne porównanie, a także wskaże zalecane działania. Do takich narzędzi należy między innymi Senuto. Może ono zostać wykorzystane także do audytu SEO.
PO TRZECIE: DZIAŁALNOŚĆ NA STRONIE
Mowa o tak zwanej optymalizacji on-site. Związana jest przede wszystkim z odpowiednim wypełnieniem strony treścią. Oczywiście musi zostać ona nasycona wybranymi przez nas słowami kluczowymi – powinny znaleźć się w standardowych artykułach, nagłówkach, metadanych oraz opisie strony.
Optymalizacja na stronie związana jest także z dostosowaniem wszelkich technikaliów, związanych z adresami URL, a także szybkością działania witryny. Wszystko to ma wpływ na pozycję w wyszukiwarkach internetowych.
Bardzo ważnym elementem, często lekceważonym przez właścieli firm w pozycjonowaniu nowych stron firmowych jest brak lub nieprofesjonalny content (treść na stronie www), co mocno obiża ranking naszej strony w wyszukiwarkach. Zapraszamy do skożystania z naszej oferty Treści i teksty SEO na strony interentowe i sklepy online.
PO CZWARTE: DZIAŁALNOŚĆ POZA STRONĄ
Czyli optymalizacja off-site, polegająca między innymi na pozyskiwaniu linków odsyłających do naszej strony. Pochodzić mogą one z serwisów zapleczowych, portali społecznościowych, stron i forów internetowych oraz specjalnych katalogów internetowych, w których „wpisujemy” naszą stronę.
Konieczne okaże się także opracowanie i przeprowadzanie kampanii internetowych, opartych chociażby na systemie AdWords oraz reklamach na portalach społecznościowych (więcej na ten temat przeczytacie w artykule pt. „Reklama Facebook – od czego zacząć”).
PO PIĄTE: GOOGLE MOJA FIRMA
Pozycjonowanie koniecznie musi uwzględniać stworzenie wizytówki internetowej. Dzięki niej, nasza firma będzie wyświetlana w wynikach wyszukiwania. Wszystko to składa się na tak zwane pozycjonowanie lokalne. Mieszkańcom miasta, w którym prowadzimy działalność, po wpisaniu przykładowej frazy „salon fryzjerski” wyświetlą się propozycje firm znajdujące się najbliżej nich. Warto zadbać o tym, aby na takiej liście znalazło się również nasze przedsiębiorstwo.
Do tego zaś potrzebny jest wpis w Google Moja Firma, w którym podamy najważniejsze informacje dotyczące firmy (więcej na ten temat przeczytanie w artykule pt. „Lokalne pozycjonowanie stron – dlaczego warto”).
Przedstawione porady dotyczą wyłącznie podstawowych działań, które muszą zostać zrealizowane w ramach procesu pozycjonowania. Bardziej szczegółowe informacje uzyskanie w naszych kolejnych publikacjach.