Chociaż prowadzenie bloga firmowego wydaje się zadaniem prostym, w praktyce okazuje się nie lada wyzwaniem. By osiągnąć zamierzone cele, musimy odpowiednio komunikować się z odbiorcami, co nie może się odbywać bez publikacji wysokiej jakości artykułów. Jak zmierzyć się z tym zadaniem?
JAK STWORZYĆ DOBRY ARTYKUŁ?
Cele prowadzenia bloga firmowego mogą być różne. Zazwyczaj jest to przedstawienie oferty, pozyskanie nowych klientów, wzmocnienie wiarygodności firmy czy też budowanie wizerunku eksperta w sieci. Nie da się tego osiągnąć, jeśli nie zadbamy o jakość treści publikowanej na blogu firmowym. Jakimi cechami powinien zatem odznaczać się dobry artykuł?
Zamieszczając tekst na blogu firmowym, zadbajmy o to, by:
- przykuwał on uwagę,
- zachęcał odbiorców do pozostawienia komentarzy,
- był na tyle ciekawy i wartościowy merytorycznie, by odbiorcy zechcieli się nim dzielić z innymi osobami, na przykład za pośrednictwem mediów społecznościowych,
- rozbudzał zainteresowanie czytelników tematem, dzięki czemu z niecierpliwością będą oni czekać na kolejny wpis,
- był przyjemny w odbiorze, na co wpływ ma nie tylko chwytliwy tytuł, ale i organizacja tekstu, w tym zastosowanie nagłówków, akapitów, wypunktowań i pogrubień,
- był poprawny pod względem ortografii i interpunkcji,
- był zgodny z przyjętą przez firmę strategią pozycjonowania (SEO) i zawierał odpowiednie słowa kluczowe, jednak bez ich sztucznego upychania.
Łatwiej powiedzieć, trudniej zrobić. Jak widać bowiem, tekst musi spełniać wiele wymogów, by zainteresować czytelników. Nie możemy w nim „lać wody” ani stwarzać pozorów, że znamy się na danej branży, jeżeli w rzeczywistości tak nie jest. Odbiorcy szybko zdemaskują fałsz.
Do tego wszystkiego dochodzą różnego rodzaju smaczki marketingowo-pisarskie, które mają nadać artykułowi dynamizm i zachęcić odbiorcę do przeczytania go w całości. W tym celu należy między innymi stosować czas teraźniejszy, unikać strony biernej, wystrzegać się fachowej nomenklatury czy też dbać o pozytywny wydźwięk tekstu. Biorąc to wszystko pod uwagę, pojawia się pytanie, które zadaje sobie (zresztą słusznie) wiele przedsiębiorstw zamierzających uruchomić blog firmowy. Czy lepszym rozwiązaniem nie byłoby zatrudnienie fachowca biegłego w zawiłej sztuce pisania?
COPYWRITER POSZUKIWANY! CZY WARTO ZATRUDNIĆ PROFESJONALISTĘ?
W prowadzeniu bloga firmowego liczy się systematyczność i konsekwencja. Niedopuszczalna jest zatem sytuacja, kiedy to po jego uruchomieniu na stronie nie dzieje się nic. Internet nie znosi bowiem próżni. Unikać powinniśmy również praktyki polegającej na pisaniu i publikowaniu artykułów w nieokreślonej częstotliwości. „Od czasu do czasu” to najgorszy przedział czasowy, jaki możemy przyjąć. Rzadka i nieregularna publikacja tekstów zniechęca odbiorców, budząc w nich przekonanie, że nie traktujemy ich poważnie.
Dlatego jeśli nie mamy czasu na pisanie i publikację angażujących, rzetelnych oraz poprawnych ortograficznie i interpunkcyjnie artykułów lub nasza wiedza i umiejętności w tym zakresie są ograniczone, skorzystajmy z usług fachowca. Profesjonalny copywriter zrobi to za nas, pamiętając o tym, że ciągłe zasypywanie odbiorców treścią również może być nieprzychylnie odebrane.
Czy jednak na pewno warto płacić komuś za coś, co da się zrobić samodzielnie? Przecież pisać każdy może. Trochę lepiej lub… (no właśnie!) trochę gorzej. Publikując słabej jakości artykuły, po pierwsze, narażamy się na krytykę, a po drugie, możemy doprowadzić do sytuacji, w której nie tylko nie zyskamy nowych odbiorców, ale i stracimy dotychczasowych. Będą oni bowiem rozczarowani naszą nierzetelnością.
Wiele osób prowadzących blogi firmowe twierdzi, że dobrej jakości produkt obroni się sam. Warto jednak mu pomóc, publikując ciekawe treści. Umiejętności pisarskie, a takowe posiada copywriter, są wówczas na wagę złota. Profesjonalista zadba nie tylko o to, by tekst był poprawny gramatycznie i składał się w logiczną całość, ale również miał odpowiednią płynność, czyli tak zwane flow. To właśnie ono zachęci odbiorcę do przeczytania artykułu od deski do deski i nakłoni go do udostępnienia treści, co zwiększy grono potencjalnych klientów.
Copywriter to osoba biegle odnajdująca się nie tylko w sztuce pisania, ale i w marketingu. W zależności od potrzeb klienta, nie tylko stworzy teksty o sprzedażowym charakterze, ale również jest w stanie przygotować kompleksową strategię promocji produktu, uściślając między innymi to, z jakich kanałów komunikacyjnych należy korzystać, by odnieść sukces.
Prowadząc bloga firmowego, potrzebujemy dobrych artykułów, które zachęcą czytelników do pozostania na stronie. Pozwoli to na zbudowanie trwałej relacji z klientami. Ta zaś zwiększy popyt na nasze produkty lub usługi. Jeżeli naszą uwagę absorbują inne obowiązki, nie dysponujemy dostateczną ilością czasu lub po prostu brak nam odpowiednich umiejętności, by tworzyć angażującą treść, zadanie to warto powierzyć specjaliście. Copywriter wykona całą pracę za nas, tworząc teksty, obok których nie sposób przejść obojętnie.