Czasem słowa są zbędne a jedno wystarcza za tysiąc. Taką zasadę warto stosować tworząc wezwania do działania zwane również call to action, pisane w skrócie jako CTA. Jak stworzyć skuteczne CTA, które zachęci do działania i poprawi konwersję? Oto kilka cennych wskazówek.
WEZWANIE DO DZIAŁANIA NICZYM KROPKA NAD „I”
Niby nic, maksymalnie 3 wyrazy. A jednak ich zestawienie ma ogromne znaczenie. Bez nich Interneuta nie otrzymuje wyraźnej informacji na temat tego, co ma zrobić. A jak się okazuje użytkownik lubi być pokierowany, lubi wiedzieć, co ma zrobić. Tak więc słowa: „dodaj do koszyka”, „pobierz darmowego e-booka” lub „czytaj więcej” spotykaja się z dużym uznaniem i … zwiększają współczynnik kliknięć (CTR).
JAKIE SŁOWA NA PRZYCISKI CTA?
Słowa to główni bohaterowie przycisków wzywających do działania. Nie bez znaczenia pozostaje jednak to, co w dane buttony wpiszemy. Warto mieć na uwadze kilka cennych wskazówek, w tym:
- zwracaj się do użytkownika bezpośrednio, przejście na „Ty” jest tu jak najbardziej na miejscu (zarezeruj teraz),
- przekaż wartości, pokieruj użytkownikiem, by wiedział, co ma zrobić (czytaj więcej),
- unikaj pojedynczych słów, które nie zdradzą użytkownikowi tego, co otrzyma (zamiast sprawdź napisz sprawdź ofertę),
- na stronach landing page stosuj wyraźne CTA z większą ilością słów – pierwszy wers powinien mieć charakter standardowy – np. załóż konto, drugi natomiast zdradzać nieco więcej, niejako zachęcać, ukazywać pozytywne skutki: np. i oglądaj filmy za darmo przez 30 dni,
- słowa „darmowy”, „za darmo”, „bezpłatny” działają, więc warto ich używać.
JAKA WIELKOŚĆ PRZYCISKÓW CALL TO ACTION?
Wielkość buttonów wzywających do działania zależy od rodzaju strony. Jeśli na danej podstronie przycisków jest wiele, te wzywające do działania nie powinny być zbyt duże, gdyż mogłyby ją obciążać. Jeśli jednak przyciski CTA umieszczane są na langing page warto, by były nieco większe, dozwolone jest, o czym pisałam nieco wyżej, umieszczenie tekstu w dwóch wierszach.
KOLORYSTYKA CTA
Pisząc o wielkości należy również uwzglęnić kolorystykę przycisków, która wraz z rozmiarem przycisku stanowi o jego wyglądzie. Nie ma określonej palety, która będzie idealna dla przycisków CTA. Zasada jest jednak taka, by kolor przycisku wezwania do działania wyróżniał się na tle strony i innych jej elementów, przec co będzie widoczny.
Wskazane jest, aby przyciski CTA sprawiał wrażenie wypukłego, przez co zachęcającego niejako do wciśnięcia.
DYNAMIKA PRZYCISKÓW CTA
Dodatkowym atutem, przyciągającym uwagę użytkownik, i jednocześnie zachęcającym do kliknięcia w niego, jest jego zmiana po najechaniu na niego kursorem. Jeśli więc nasz przycisk był jasnoniebieski na górze a granatowy na dole, po najechaniu na niego kursorem kolory mogą zmienić swoje miejsce.
W jednym z naszych projektów zastosowaliśmy zmianę koloru fontu, który oczywiście stanowi nawiązanie do kolorystyki zastosowanej na stronie.
GDZIE UMIESZCZAĆ PRZYCISKI CALL TO ACTION (CTA)?
Tak jak nie ma jednego określonego koloru na tło przycisku, tak nie jest również określone, gdzie należy umieszczać przycisk wezwania do działania. Wiele zależy od projektu i jego kreacji. Odradza się jednak stosowanie przycisku wzywającego do działania po lewej stronie ekranu. To doskonałe miejsce na treść. Więcej o tym w artykule:
Papier vs ekran, czyli o różnicach w odbiorze tekstu drukowanego i internetowego).
Przyciski akcyjne należy umieszczać po prawej stronie ekranu lub na środku, co ma związek z pracą mózgu oraz ruchem gałek ocznych.
PRZYCISK WEZWANIE DO DZIAŁANIA – GRAFIKA CZY TEKST?
Każde wdrożenie wezwania do działania na stronach internetowych nie spotyka się z utudnieniami technicznymi. Sprawa nieco komplikuje się w przypadku newsletterów i mailingów, gdzie do wyboru mamy wyłącznie grafikę lub ramkę z tekstem. Nie każda przeglądarka pocztowa umożliwia wyświetlanie grafiki, zatem nie każdy ją zobaczy – cały efekt spełznie więc na niczym. Lepszym zatem rozwiązaniem będzie zastosowanie ramki z tekstem.
ATRYBUT ALT W BUTTONIE GRAFICZNYM
Decydując się na button graficzny warto pamiętać o atrybucie alt, który ustawia się w kodzie. Stosując go użytkownik, któremu nie ukaże się grafika, otrzyma tekstową wersję komunikatu.
Przyciski wezwania do działania warto testować. Testować i sprawdzać konwersję. Każda bowiem branża ma swojego klienta docelowego, który lubi co innego.