You are currently viewing PROKRASTYNACJA – CZYM JEST I JAK SOBIE Z NIĄ PORADZIĆ?

PROKRASTYNACJA – CZYM JEST I JAK SOBIE Z NIĄ PORADZIĆ?

  • Post author:

Odkładasz rzeczy na później? Analizując zachowania ludzkie zaobserwować można, że często zwykliśmy odkładać zrobienie czegoś na później. Co, może tak nie jest? A ile razy zdarzyło Ci się mieć jelitówkę, migrenę, ważną sprawę rodzinną, by „otrzymać rozgrzeszenie” za zarwanie terminu?

PROKRASTYNACJA – NAWYK, JAK KAŻDY INNY?

Zdarza Ci się odkładać sprawy na później? Jeśli będziesz wobec siebie szczerą/ym i zdasz sobie sprawę z tego, że masz tendencję do odkładania lub choć poczujesz, że coś jest na rzeczy to wiedz, że dotyczy to nie tylko Ciebie. Co więcej, to nic innego jak nawyk. A nawyki można skasować. I najlepiej zastąpić je innymi. Zaraz, zaraz. Kończyć z jednym i wkręcać się w drugi? To czyste szaleństwo! Jeśli tak właśnie pomyślałaś/eś to uświadom sobie, że nawyki mogą być również korzystne dla Ciebie. Nie tylko mogą – powinny. To wiele zmieni w Twoim życiu.

Prokrastynacja to tendencja do przekładania i odwlekania ważnych spraw na później. Objawia się ona trudnością do zrobienia kroku w kierunku wykonania jakiejś ważnej czynności. Nie wynika to jednak z lenistwa. Często bowiem odkładając coś na później podejmujemy się wykonywania innych czynności. Zwlekamy natomiast z tą, którą powinniśmy wykonać.

Dlaczego odwlekamy i przekładamy? Najczęściej robimy to, ponieważ:

  • się nam nie chce – i tu można mówić o lenistwie,
  • bo tego nie czujemy – wtedy też warto pomyśleć o swoim życiu,
  • bo się boimy i nie wierzymy w siebie – niska wiara we własne możliwości potrafi ostudzić zapał do pracy,
  • bo coś innego zaprząta nam głowę – trudno skoncentrować się w momencie, gdy jakieś sprawy są niepoukładane,
  • nie jesteśmy zorganizowani – brak organizacji pracy, bałagan na biurku nie zachęca do owocnej pracy,
  • brakuje nam energii w działaniu – zła dieta, niedobór snu czy pesymistyczne spojrzenie na świat nie sprzyja twórczej pracy.

Jak uniknąć odkładania ważnych spraw na później? Najważniejsza jest organizacja pracy. Przed nią warto jednak upewnić się w tym, że to, co masz do zrobienia jest tym, co robić powinnaś/powinieneś, co czujesz i nie jest sprzeczne z Twoim sumieniem czy inaczej z Tobą samym. Bo jeśli masz do zrobienia coś, co jest sprzeczne z Tobą samym, prawdopodobnie podświadomie będzie to przez Ciebie stopowane. Kiedy akceptujesz to, co masz wykonać, realizacja zadania nie powinna przysporzyć Ci kłopotów. Co może okazać się pomocne? Oto kilka cennych wskazówek.

PRZYGOTOWANIE PLANU

Niezależnie od tego, czy zadanie, które masz do wykonania to kilkumiesięczny projekt, krótkoterminowe zadanie, czy szybkie zlecenie zawsze warto mieć plan. W zależności od obszerności projektu można i warto podzielić go na mniejsze części. Wykonując plan pracy przystępujesz do działania. Dajesz tym samym dowód na to, że jest on dla Ciebie istotny. Trzymaj się go, nie wynajduj prac zastępczych, skup się na tym, co już zaczęłaś.

WYZNACZ SOBIE DEEDLINE

Planując działania warto mieć na uwadze termin końcowy. Aby nie przysporzyć sobie stresujących sytuacji, proponuję uciąć sobie z terminu „oficjalnego” 2-3 dni, które będą stanowiły zapas. Robię tak od czasów studenckich. Wpadłam na to po jednej z sesji, kiedy okazało się, że, pomimo planu, za każdym razem brakowało mi jednego dnia. Takie okłamywanie samej siebie, w moim przypadku się sprawdziło. Jeśli zależy Ci na tym, by nie zarwać terminu, wypróbuj. I zapomnij, że masz kilka dni w zapasie.

REALIZUJ KROK PO KROKU

Mając plan należy go skrupulatnie realizować i monitorować. Znasz swoje możliwości najlepiej, dlatego wiesz, czy lepiej zacząć pełną parą, czy raczej powoli zwiększając tempo w kolejnych etapach. Najważniejsze, by trzymać się harmonogramu. Możesz nadgonić, ale nie zwalniaj. Nie odkładaj, nie przekładaj, bo właśnie nad tym teraz pracujesz, by tak już nie robić. Chyba się nie poddasz?

WYELIMINUJ ROZPRASZACZE

Wiem, ile rzeczy jest do zrobienia zwłaszcza wtedy, gdy do zrobienia jest coś bardzo ważnego. Zapomnij o nich. Podejmując się wykonania jakiegoś zadania skup uwagę tylko i wyłącznie na nim. Poza nim nic innego nie istnieje. Pranie? Oczywiście, potrzebujesz czystych ubrań, ale nie szukaj wymówek, które odwrócą Twoją uwagę. Okna też możesz umyć, ale nie wtedy, gdy robisz to zamiast realizowania swojego planu. Facebook? Wyloguj się i zapomnij swoje hasło. Jak wynika z rozmów z wieloma osobami potrafi on zabrać całkiem sporo czasu. Wiesz coś na ten temat?

RAPORTUJ, CHOĆBY SAMEGO SIEBIE

W wielu sytuacjach sprawdza się raportowanie. Możesz tworzyć go dla siebie, możesz przedkładać go komuś, kogo poprosisz o pomoc w pilnowaniu Twoich wyników pracy. Tworząc raport możesz go analizować. Sprawdzisz wtedy gdzie uciekają Ci cenne minuty. Spójrz na pootwierane okienka w swoim komputerze. Czy wszystkie są absolutnie konieczne?

MOTYWUJ SIĘ DO PRACY

Wyznacz sobie nagrodę za projekt, który oddasz w terminie. Karę również, jeśli go nie dotrzymasz. Co Ty na to?

NIE BĄDŹ ZBYT KRYTYCZNA/Y WOBEC SIEBIE

Na pewno masz czasem tak, że nie jesteś zadowolona/y z efektów swojej pracy. Ale to Twoja opinia. Poznaj zdanie innych. I nie bądź w stosunku do siebie zbyt krytyczna/y – bycie perfekcjonistą dość mocno utrudnia życie. A na tym chyba Ci nie zależy?

SZUKAJ INSPIRACJI

Inspiruj się i ucz od lepiej zorganizowanych od siebie. Stawiaj czoła wyznaczonym sobie celom. Kontroluj swoje postępy i nie zostawaj w tyle z harmonogramem.

Jeśli zależy Ci na osiągnięciu celu to do niego dąż. Nie szukaj wymówek, które Cię od niego odciągną, bo wtedy działasz na swoją niekorzyść. Pamiętaj o byciu systematycznym i słownym, bo często odkładanie pracy na później oznacza zarwanie terminu. Jak się z tym czujesz, kiedy go nie dotrzymasz?