8 zasad dobrego copywritingu

03/10/2018 - 12:48
Osiem zasad dobrego copwritingu - jak pisać dobre treści

Tworzenie kreatywnych i chwytliwych treści marketingowych to nie lada wyzwanie, dlatego osoby potrafiące pisać do ludzi są niezwykle cenione w branży. Copywriter musi wyróżniać się również wieloma innymi cechami, które pozwolą mu odnieść sukces.

Jak wiadomo, omawiana dziedzina związana jest przede wszystkim z przygotowywaniem i redakcją treści, które zostaną umieszczone na ulotkach, broszach, stronach internetowych czy też portalach społecznościowych. Muszą one mieć charakter reklamowy, jednak sposób ich przygotowania powinien sprawiać, że trafią do świadomości klientów, nie powodując u nich irytacji (więcej na ten temat przeczytacie w artykule pt. „Co to jest copywriting, gdzie powstał i jakie ma zadania”).

Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Nie oznacza to jednak wcale, że cenionym copywriterami mogą zostać tylko nieliczni. Potrzebna jest determinacja, otwarta głowa i kierowanie się kilkoma zasadami, które zdecydowanie ułatwią tworzenie atrakcyjnych, perswazyjnych tekstów. Poniżej prezentujemy te najważniejsze.

  1. Dobry tekst to kreatywny tekst

Problemem treści marketingowych, które wzbudzają irytację odbiorców jest to, że są one tworzone w sposób niezwykle schematyczny, z użyciem tych samych, pseudoperswazyjnych zwrotów, które jednak już dawno zostały „zdemaskowane” jako typowo reklamowe, dlatego obecnie nie wzbudzają żadnych pozytywnych emocji.

Dlatego też zadaniem copywritera będzie przygotowanie ciekawe opowieści wokół promowanej firmy, produktu czy też usługi. Należy skupić się na unikatowości, a także przewadze konkurencyjnej.

  1. Odbiorcami przekazu są ludzie

No chyba że piszemy teksty SEO, które analizowane są przez roboty wyszukiwarek. Jednak w każdym innym przypadku musimy zdać sobie sprawę z faktu, że czytają nas rozumni ludzie, którzy już dawno nauczyli się wykrywać fałsz i próbę sprzedania czegoś najprostszymi możliwymi środkami.

  1. Określ odbiorcę

Dobrze, wiemy już, że piszemy dla ludzi. Ale jakich? Kolejnym zadaniem copywritera będzie określenie grup docelowej, do której się zwraca. Jest to bardzo ważne, ponieważ pozwala poznać potrzeby naszych odbiorców, co oczywiście ma ogromny wpływ na tworzenie odpowiednich treści marketingowych.

Poznanie grupy docelowej pozwoli nam również zwrócić się do niej, nawiązać niezbędny kontakt, który zaowocuje pozytywnym odbiorem przekazu.

  1. Zdefiniuj potrzeb i problemy odbiorców

W poszukiwani grupy docelowej bardzo ważne jest to, aby skupić się na tym, czego potrzebują nasi klienci, a także jakie trapią ich problemy. Może to brzmieć jak wyświechtane powiedzenie, jednak nie można odmówić mu prawdziwości.

Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ pozwoli nam później przygotować treści, które będą dotykały tych właśnie pragnień i problemów. Dzięki temu nasza marka otworzy się na ludzi, co pozwoli nam zbudować z nimi istotną więź.

  1. Skupiaj się na pozytywach i kieruj się autorytetem

Oczywistym jest, że tekst perswazyjny okaże się skuteczny wówczas, gdy będzie ogniskował wokół korzyści, jakie niesie za sobą wypróbowanie promowanych produktów lub usług. Podczas tworzenia omawianych treści, warto posłużyć się również pozycją firmy, dla której pracujemy. Jej autorytet pozwala bowiem edukować odbiorców, kreować pewne zachowania, a także promować idee.

  1. Nie zapominaj o Internecie

Obecnie copywriting bez sieci praktycznie nie istnieje. To na różnego rodzaju stronach internetowych, forach i portalach społecznościowych prowadzona jest duża część kampanii marketingowych.

Copywriterzy obecnie tworzą masę treści do Internetu. Ten zaś rządzi się swoimi prawami. Dominują w nim przekazy krótkie, ale konkretne – nikt bowiem nie ma ochoty na wertowanie kolejnej ściany tekstu, która trudna do odszyfrowania. Czytelność i atrakcyjność przekazu to najważniejsze kwestie podczas tworzenia tekstów do sieci.

  1. Poprawność stylistyczna i językowa

Nic tak nie niszczy przekazu jak błędy, choćby najdrobniejsze. Jakże często pod rozbudowanym artykułem można przeczytać komentarze, które skupiają się na jedynej literówce lub słownym lapsusie autora. Cały przekaz idzie w odstawkę, ponieważ wałkowany jest jeden błąd.

Gdy pojawi się ich więcej, wszystko staje się bezwartościowe. Dlatego też koniecznie musimy zwracać uwagę na to, czy nasze teksty zostały napisane poprawnie. W ten sposób oszczędzimy sobie wielu nieprzyjemności i nerwów.

  1. Styl dostosowany do odbiorcy

Pęd w doskonałość i poprawną językową czasem może okazać się zgubna, zwłaszcza wtedy, gdy nie dostosujemy tego, jak piszemy do osób, które są odbiorcami przekazu. Najbardziej widać to w przypadku suchych treści, które tworzone są specjalistycznym językiem, zrozumiałym zaledwie dla garstki.

Oczywiście, jeśli celujemy właśnie w tę garstkę, takie działanie ma sens. W sytuacji, gdy piszemy „dla mas”, należy jednak posługiwać się stylem jak najbardziej uniwersalnym.

Analiza powyższych zasad nie sprawi, że natychmiast zaczniemy tworzyć treści idealne, ale z pewnością okaże się pomocna w pracy copywritera. Mogą one również pełnić rolę inspiracji, która wpłynie pozytywnie na jakość tworzonych tekstów.

Zadaj pytanie

1 + 4 =