Tworząc treści copywriterskie, pamiętać należy o tylu kryteriach, że niemożliwe jest napisanie ot tak dobrego tekstu, chwytliwego sloganu czy też wartościowego poradnika. Wszystko to wymaga od nas przygotowania i użycia odpowiednich technik.
Tych również jest sporo, co jednak działa na naszą korzyść. Dzięki temu jesteśmy bowiem w stanie opracować treść, która okażę się doskonale sformatowana pod potrzeby wybranej grupy docelowej. Mając to na uwadze, postanowiliśmy spisać 10 najważniejszych technik, które pozwolą nam stworzyć wysokiej jakości treści copywriterskie.
- SKUP SIĘ NA TYTULE
Wielu specjalistów w omawianej branży powtarza, że dobra treści zaczyna się od chwytliwego tytułu. Jeśli pominiemy tę kwestię, może się okazać, że przygotowane przez nas treści zostaną odrzucone w przedbiegach. Dobry copywriting skupia się więc na tym, aby zachęcić odbiorcę natychmiast, pierwszymi słowami.
To samo tyczy się nazw wszelkich produktów, usług czy też marki. To ona będzie znajdowała się na każdych materiałach marketingowych, toteż musi zapadać w pamięć.
- PISZĄC TEKSTY, PAMIĘTAJ O ICH STRUKTURZE
Pisząc artykuł na bloga, poradnik, krótki reklamowy tekst czy też tworząc wpis na portale społecznościowe nie możemy przelewać swoich myśli w sposób chaotyczny i nieposkładany, ponieważ w efekcie nasze dzieło będzie nieczytelne.
Każdy tekst musi wyróżniać się przemyślaną strukturą. Najlepiej sprawdza się ta przygotowana przez Daegana Smitha – definiujemy problem, rozwijamy go, a następnie oferujemy sprawdzone rozwiązanie.
- DOBRY COPYWRITER DOSTOSOWUJE SIĘ DO KLIENTA
Jest to jedna z najważniejszych zasad. Musimy zdać sobie sprawę, że to klient jest najważniejszy, nie my. Wszystko to sprawia, że konieczne jest dopasowanie formy oraz języka tworzonych treści do osób, do których są one kierowane.
Nie można posługiwać się specjalistycznym jeżykiem, jeżeli zwracamy się do odbiorców, którzy nie są obeznani w danej dziedzinie. Pamiętając o tym, możemy mieć pewność, że nasze teksty zostaną zrozumiane i nie znudzą czytelników.
- RESEARCH, RESEARCH I JESZCZE RAZ RESEARCH
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, przygotowanie wartościowej treści copywriterskiej nie jest możliwe natychmiast, bez odpowiedniego przygotowania. Dobry copywriter, zanim zasiądzie do pisania, dowiaduje się, o czym dokładnie pisze, do kogo się zwraca, a także jakie są najważniejsze cechy promowanego produktu, usługi czy też firmy.
- INTERNETOWY COPYWRITING = SEO
Pisząc treści do Internetu, nie możemy pominąć kwestii związanych z pozycjonowaniem SEO. Nasze treści powinny być tak tworzone, aby były dobrze ocenione przez roboty wyszukiwarek. To zaś wymaga prawidłowego użycia fraz kluczowych, należytego sformatowania tekstu (akapity, śródtytuły, pogrubienia, wypunktowania etc.) oraz unikania praktyk źle ocenianych przez algorytmy (np. dublowanie i kopiowanie treści).
- PISZ TAK, BY ZACIEKAWIĆ CZYTELNIK
Tyczy się to przede wszystkim treści tworzonej na serwisy internetowe. Pojawiają się one w ogromnych ilościach, toteż często trudno jest wybić się ponad zalew tych samych tekstów i jakość zaciekawić czytelnika, który sam z reguły niechętnie podchodzi do wszelkich materiałów promocyjnych.
W związku z tym, warto postawić nie na tworzenie tekstów, ale historii. Mowa o treściach, które odnoszą się do przykładów z życia, wskazujących prawdziwe przykłady oraz opisujące prawdziwe firmy i prawdziwych ludzi.
- ORYGINALNOŚĆ ZA WSZELKĄ CENĘ?
Pozostajemy przy kwestii wyróżnienia się w tłumie. Wielu copywriterów, chcąc uniknąć sztampy, decyduje się na działania nieszablonowe, związane z eksperymentowaniem formą, treścią i technikami. Nie zawsze okażę się to skuteczne, ale lepiej próbować niż cały czas pozostawać przy utartych schematach.
- KIERUJ SIĘ JĘZYKIEM KORZYŚCI
Zasada ta może wydać się wyświechtana, jednak z pewnością nie można odmówić jej prawdziwości. Klientów poszukujących towarów lub usług interesuje przede wszystkim to, co mogą zyskać decydując się na to, co promujemy. Wszystko to sprawia, że należy skupić się przede wszystkim na wartości, jaką zyskać może odbiorca.
- ZADBAJ O SZACUNEK
Realizując działania marketingowe, musimy dać znać o swojej wiedzy i pozycji w branży. Nie wystarczy tylko o tym mówić, konieczne jest potwierdzenie, że promowana firma rzeczywiście jest warta zaufania.
Najlepiej robić to przez edukowanie ludzi – tworząc fachowe teksty na blogu, wskazując ciekawe, przydatne zagadnienia za pośrednictwem portali społecznościowych czy też opracowują innego rodzaju materiału. Należy pamiętać przy tym o regularności. Wszystko to pozwoli zbudować zaufanie odbiorców.
- NIE MĘCZ SIĘ PRACĄ
Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić, prawda? Musimy jednak pamiętać o tym, że nasza niechęć do tego, co robimy od razu wpływa na tworzone przez nas treści. Zaczynamy korzystać z utartych schematów, teksty stają się bez wyrazu, inwencji. W copywritingu liczy się przede wszystkim kreatywność i otwarta głowa, dlatego czasem lepiej zrobić krok w tył, by spojrzeć na wszystko z szerszej perspektywy.