Pozycjonowanie SEO i content marketing dla aptek i farmacji

15/11/2018 - 15:57
Pozycjonowanie SEO i content marketing dla aptek i farmacji

Promowanie działalności w branży farmaceutycznej jest utrudnione ze względu na różnego rodzaju restrykcje prawne. Jak się jednak okazuje, zakazy te nie dotyczą dziedziny pozycjonowania. Podpowiadamy, w jaki sposób można to wykorzystać.

Znaczące ograniczenie reklamowania aptek i oferowanych produktów wynika z dbałości o pacjenta, który nie powinien być namawiany do zakupu konkretnych środków. Stosowne zapisy prawne pochodzą nie tylko z ustaw, ale również z samego Kodeksu Etyki Lekarskiej.

Co jednak istotne, treść przepisów wskazuje na zakaz publikowania informacji o charakterze reklamowym, pozostałe, a zwłaszcza te, których zadaniem jest zawiadamianie pacjenta o dostępnych możliwościach, są dopuszczane.

SEO i content marketing dla aptek

Wszystko to sprawia, że pozycjonowanie mające za zadania poprawę pozycji aptek w wynikach wyszukiwania może być realizowane. Oczywiście należy pamiętać o tym, że takie działania muszą spełniać pewne kryteria.

W przypadku aptek, mamy możliwość informowania naszych klientów o wszelkich kwestiach związanych ze sposobem działania (między innymi formy sprzedaży, godziny otwarcia etc.), przedstawiania standardowych opisów produktów znajdujących się w ofercie internetowej, a także realizowania działań content marketingowych, opartych między innymi na publikowaniu eksperckich artykułów.

Jak pozycjonować apteki i produkty farmaceutyczne?

W przypadku każdej branży, pozycjonowanie powinno opierać się na odpowiednio przygotowanej treści, zawierającej stosowne słowa kluczowe. Jeśli chodzi o opisy produktów dostępnych w aptece, jest to znacznie utrudnione. Dlaczego? Ponieważ prawo zabrania tworzenia własnych opisów, musimy posiłkować się tymi, które zostały przygotowane przez producentów sprzedawanych specyfików.

Wszystko to sprawia, że strony internetowe aptek muszą zmagać się z ryzykiem dublowania treści, co oczywiście jest źle oceniane przez roboty wyszukiwarek. Warto skoncentrować się przede wszystkim na publikacji wysokiej jakości treści eksperckich, związanych chociażby z rozmaitymi artykułami na temat wybranych chorób czy też poradników. Oczywiście cały czas należy uważać na to, aby nie wyjść poza treść dopuszczalną, która nie może mieć charakteru czysto reklamowego.

Na szczęście na podstawie tekstów informacyjnych i eksperckich również jesteśmy w stanie zbudować silną pozycję w wynikach wyszukiwania. Konieczne jest oczywiście przygotowanie odpowiedniej listy słów kluczowych. Mogą one wskazywać na choroby, które są często wyszukiwane przez internautów czy też sposoby ich leczenia. Jeśli mamy trudności z przygotowaniem odpowiedniego zestawu fraz, możemy posłużyć się specjalnymi programami lub zdecydować się na usługi firm zewnętrznych.

Czego mogą dotyczyć treści publikowane na stronach internetowych aptek? Jak już wspomnieliśmy, warto skupić się przede wszystkim na tekstach eksperckich, które przyciągnąć użytkowników ciekawymi i przydatnymi informacjami. Problemem może okazać się konkurencja – w sieci dostępnych jest bowiem wiele stron, które oferują tego typu treści. Działają one do dłuższego czasu, dlatego prześcignięcie ich w wyszukiwarkach może zająć sporo czasu. Warto skupić się przy tym na częstych publikacjach, które w dodatku oferują szeroką wiedzę i sprawdzone informacje.

Działania content marketingowe należy prowadzić także na portalach społecznościowych. Pomimo zakazu tworzenia własnych opisów produktów, możemy zadbać o różnego rodzaju dodatki, które również będą wyświetlane na kartach produktowych. Mowa w tym miejscu np. wyjaśnianiu wszelkich wątpliwości związanych ze stosowaniem danych leków.

Do tego wszystkiego warto dodać opisy kategorii i wszystkich podstron. Słowa kluczowe muszą znaleźć się również meta tagach.

O czym jeszcze warto pamiętać pozycjonując apteki?

Ograniczenia związane z reklamowaniem działalności i oferowanych produktów nie powinny ograniczyć naszych możliwości dbania o sprawność działania strony. Ogromny wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, a także jej odbiór w oczach internautów ma to, jak szybkość ładuje się strona.

Problemem często jest duża liczba grafik znajdujących się w serwisie. Warto zadbać o to, aby były to pliki skompresowane, które mniej obciążają serwer. Musi zadbać także o sprawną nawigację po zasobach witryny oraz przygotowanie linkowania wewnętrznego.

Następnym krokiem będzie pozyskiwanie linków z serwisów zewnętrznych. Najlepiej takich z wysokim współczynnikiem Page Rank i TR trust flow. Warto postarać się o to, aby link do naszej apteki znalazł się na forach i stronach branżowych. Do tego warto dodać wszelkie porównywarki cen i oczywiście portale społecznościowe.

Ze względu na obowiązujące przepisy, promowanie aptek i produktów farmaceutycznych jest bardzo trudne. Oczywiście nie oznacza to, że jesteśmy z góry skazani na porażkę. Jeśli skupimy się na publikacji wartościowego contentu, który zostanie wsparty odpowiednim użyciem fraz kluczowych i link buildingiem, możemy liczyć na zadowalające efekty naszych działań.

Zadaj pytanie

9 + 8 =