Najczęstsze błędy popełniane w content marketingu

24/12/2018 - 09:09
Czego unikać robiąc dobry content marketing

Choć wydaje się, że działania content marketingowe nie powinny przysparzać nam zbyt wielu problemów, rzeczywistość często pokazuje, jak bardzo się mylimy. Wszystko jest bowiem kwestią podejścia – tak rozumiany marketing musi być realizowany zgodnie z przygotowanym planem.

Nie należy ograniczyć się wyłącznie do napisania kilku artykułów, ponieważ nie zagwarantuje to takich efektów, jakich byśmy chcieli. Dobry content jest tworzony po wcześniejszej analizie potrzeb naszych odbiorców, ocenie działań konkurencji oraz opracowaniu skutecznej strategii tworzenia i dystrybucji treści.

Wszystko to sprawia, że osoby niedoświadczone w tej materii często popełniają błędy, które nie pozwalają odkryć wszystkich pozytywnych efektów, na jakie możemy liczyć publikując wartościowy content. Poniżej przedstawiamy uchybienia, którem zdarzają się najczęściej.

  1. Content marketing to nie reklama

Jest to chyba najcięższy błąd, jaki możemy popełnić. Musimy zdać sobie sprawę, że dobry content nie powinien mieć charakteru reklamowego. Nie należy wykorzystywać go do bezpośredniego zachwycania się nad produktami, usługami bądź firmą. Muszą być to treści o charakterze neutralnym, niosące ze sobą jakąś wiedzę przydatną dla odbiorców. Wszystko po to, aby postawić siebie w roli eksperta i zaciekawić czytelnika.

  1. Brak zróżnicowania tworzonej treści

Content marketing jest czasem bagatelizowany, przez co w niektórych firmach działania w tym zakresie ograniczają się wyłącznie do rzadkiego aktualizowania bloga, na którym pojawiają się nudne, często także źle napisane, teksty o praktycznie żadnej wartości merytorycznej.

W rzeczywistości, dobry content marketing powinien być realizowany na wiele sposobów – są to nie tylko ciekawe artykuły, ale również materiały filmowe, działalności na portalach społecznościowych, konkursy i wszystko to, co ma szansę zachęcić odbiorców. Najgorszym wyjściem z sytuacji jest oczywiście kopiowanie treści z innych serwisów – skutkuje to zarówno złą oceną czytelników, jak i złamaniem zasad, którymi kierują się roboty wyszukiwarek internetowych.

  1. Pomijanie SEO

A skoro już o robotach jest mowa, warto pamiętać, że treści content marketingowe również powinny być przygotowywane pod kątem pozycjonowania. Należy więc umieścić w nich odpowiednie słowa kluczowe i linki, a także zadbać o właściwe formatowanie tekstu.

  1. Bagatelizowanie analizy wyników

Content marketing nie kończy się na publikacji kolejnej treści. Skąd bowiem dowiemy się, że nasze działania rzeczywiście przynoszą pożądany skutek? Oczywiście możemy obserwować komentarze pod tekstem lub filmem i liczyć na to, że już niedługo do naszej firmy zgłoszą się kolejni klienci. W ten sposób możemy jednak czekać wieczność.

Analiza efektów prowadzonej kampanii musi być prowadzona cały czas, dzięki czemu dowiemy się, czy obraliśmy dobrą drogę i czy jest coś, co możemy zmienić. Należy więc sprawdzać nie tylko odbiór konkretnych treści, ale również liczbę nowych odsłon i użytkowników, miejsca, z których do nas trafiają, współczynnik konwersji, rodzaj zapytań i wiele innych danych mających znaczenie w trakcie kompanii. Jeśli nie czujemy się na siłach, by taką analizę przeprowadzić, możemy posłużyć się specjalnymi narzędziami lub usługami podmiotów zewnętrznych.

  1. Spam treścią

W punkcie drugim pisaliśmy o działaniach niewystarczających oraz takich, które skupiają się wyłącznie na jednej formie przekazu. Jak się jednak okazuje, szkodliwe może okazać się dla nas również nachalne publikowanie treści, które nie wnoszą zbyt wiele dobrego do ogólnego przekazu. Dotyczy to przede wszystkim działalności w serwisach społecznościowych. Więcej nie zawsze znaczy lepiej.

  1. Nieskuteczna dystrybucja treści

Poza tworzeniem content, niezwykle ważną kwestią jest również jego odpowiednie dystrybuowanie. Musimy dobierać odpowiednie kanały publikacji, a także dostosowywać do nich sam przekaz. Skoro przygotowaliśmy wartościowy tekst poparty badaniami i opiniami ekspertów, nie powinniśmy ograniczać się wyłącznie do własnej strony internetowej. Warto wspomnieć o nim na portalach społecznościowych, zadbać o linkowanie na tematycznych stronach i forach internetowych, a także przesłać wzmiankę o w nim w newsletterze. Wszystko to pozwoli zbudować odpowiedni zasięg publikacji.

  1. Oczekiwanie szybkich wyników

Wiara w słuszność realizowanych działań oraz ciągła analiza efektów – wszystko to pozwoli w końcu osiągnąć sukces. Żadna kampania content marketingowa nie zagwarantuje nam natychmiastowych efektów, nawet jeśli nasza firma jest dobrze znana na rynku i cieszy się uznaniem wśród klientów. Należy przygotować się na konieczność ciągłej, systematycznej realizacji założonych działań i reagowanie na ewentualne przeszkody. Jeśli po miesiącu, dwóch nasza pozycja się nie poprawi, nie oznacza to, że powinniśmy się poddać. Wręcz przeciwnie.

Dobrze realizowany content marketing zagwarantuje nam wiele dobrego. Przede wszystkim zbudujemy odpowiedni zasięg, a także stworzymy sporą społeczność, która będzie skupiona wokół naszej firmy. Wszystko to wymaga jednak odpowiedniego podejścia do tematu.

Zadaj pytanie

4 + 11 =