Jak pisać tytuły, nagłówki i inne krótkie treści?

19/08/2016 - 09:14
MOC SŁOWA - Agencja copywriterska

Slogany, tytuły, nagłówki, tweety, posty, opisy seo, wezwania do działania to przykłady mikrotreści. Ich zadaniem jest rozbudzenie zainteresowania oraz zachęcenie do dalszego czytania czy wykonania określonej czynności. Sam komunikat powinien być krótki, czytelny i zrozumiały. Tu liczy się każde słowo...

W internecie liczą się, bo takie są pożądane, informacje krótkie i odpowiednio przedstawione. Treści stale przybywa i jest ona wyświetlana na coraz mniejszych urządzeniach. Z tego też powodu zadaniem mikrotreści, a więc krótkich informacji, jest zachęcanie do czytania tekstów dłuższych, będących ich rozwinięciem. Aby to osiągnąć należy stosować ciekawe tytuły, które zachęcą do dalszej lektury, czy chwytliwe wezwania do działania (call to action), które wskażą użytkownikowi, co powinien zrobić.

SPOSOBY NA KRÓTKĄ I WYRAZISTĄ TREŚĆ

OKREŚL SŁOWA KLUCZOWE – wyszukiwarka dąży do jak najlepszego poznania potrzeb czytelnika, któremu chce dostarczyć spersonalizowaną treść.
Pisząc tekst warto pamiętać o takim jej zaprezentowaniu, aby czytelnik otrzymał atrakcyjnie przedstawione informacji, które będą również korzystnie ukazane z punktu widzenia SEO. Tworząc atrakcyjny tytuł, np. Czy content marketing jest ważny? wzmacniamy treść wpisu słowami, które wpisuje użytkownik do wyszukiwarki, przez co nasz artykuł może zaistnieć wysoko.

OPERUJ CZASOWNIKAMI – bohaterowie zdania, bez których wypowiedź zdaniem nie jest. Dobrze dobrane nadają zdaniu charakteru i dynamiki, wyrywają czytelnika z bezczynności, a przecież zależy nam na tym, by użytkownik stał się aktywny.
Czasownik jako część mowy wyraża czynność, ale dodatkowo ma wiele możliwości. Może bowiem:

  • wyrażać ruch: biegnie, tańczy, wiruje,

  • wywoływać emocje: denerwuje, zachęca, lubi,

  • pobudza zmysły: pachnie, ocieka, błyszczy,

  • zapowiadać zmiany: zmienia, przeobraża, rozkwita,

  • podkreślać korzyści: gwarantuje, poprawia, upiększa.

  • Zarysowywać konflikt: przegrywa, walczy, zwycięża

Czasowniki warto wykorzystywać w sloganach reklamowych oraz wezwaniach do działania (CTA). Używając ich precyzyjnie opisujemy działanie oraz eksponujemy korzyści: pobierz, zobacz, wyślij, przeczytaj.

WZBUDŹ EMOCJE
Aby zachęcić do dalszego czytania warto również zastosować się do zasady mówiącej o tym, by wzbudzić w czytelniku emocje, które, jak mówi wiele kobiet, są częścią ich życia...
W zależności od tego, jakie emocje chcemy osiągnąć, możemy żonglować rozmaitymi słowami:

  • niebezpieczeństwo, strach, ryzyko – strach,

  • uśmiech, bohater, nadzieja, szczęście – radość,

  • certyfikat, dożywotni, gwarancja, zdrowie – bezpieczeństwo,

  • gotówka, gratis, bezpłatny, okazja – zachłanność.
     

ZAPREZENTUJ FAKTY
Nic tak nie przemawia do wielu, zwłaszcza mężczyzn (i kobiet racjonalnie patrzących na życie), jak fakty. Kierując zatem słowa do takiej grupy docelowej nasz wpis warto wzbogacić o liczby. W tym miejscu można odwołać się do badań czy zacytować ekspertów, których (jak wynika z badań) czytelnicy darzą zaufaniem.
Liczby świetnie sprawdzą się także w sloganach reklamowych oraz w artykule o charakterze eksperckim.

Przykład:
Strona responsywna – dlaczego warto? 64% Polaków posiada smartfony. Aż 53% wszystkich wiadomości jest odczytywanych na telefonach komórkowych a przeciętny jego posiadacz patrzy na niego w ciągu jednego dnia nawet do 221 razy.
 

POŁĄCZ SŁOWO Z OBRAZEM
Mikrotreści to również mailing oraz posty w mediach społecznościowych. Tworząc je warto połączyć słowo z obrazem. Badania dowodzą bowiem, że posty w mediach społecznościowych wykorzystujące słowo i grafikę, która stanowi dopełnienie i uzupełnienie treści, zdobywa więcej lajków, komentarzy i kliknięć.

Każda treść, bez względu na to, ile słów się na nią składa, powinna być przemyślana, o czym mówił między innymi Aleksander Fredro:

„nim się odezwiesz, pomyśl pierwej nieco,

bo czasem słowa, jakby z worka lecą”.

Zadaj pytanie

5 + 2 =