Content marketing co to jest?

14/03/2018 - 18:55
Co to jest content marketing?

Działania marketingowe nie mogą przybierać wyłącznie form związanych z reklamą bezpośrednią, nastawioną na krótki, perswazyjny przekaz. Potencjalnego odbiorcę warto zainteresować również treściami merytorycznymi. Tym wszystkim zajmuje się content marketing.

W branży jest on określany marketingiem treści, którego celem jest przede wszystkim zaciekawienie. Jak doskonale wiemy, standardowe reklamy internetowe w postaci banerów, wyskakujących komunikatów czy też wiadomości e-mail u internautów wzbudzają często irytację, przez co nie odnoszą one pożądanego skutku. Wielkie agencje i firmy doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego w ogromnej mierze stawiają one właśnie na marketing treści.

Czym jest content marketing?

Wbrew pozorom, trudno przygotować jednoznaczną odpowiedź na tak postawione pytanie. Dziedzina ta związana jest bowiem z niezwykle zróżnicowanymi działaniami, które realizowane są w wielu różnych obszarach. W ujęciu ogólnym, content marketing polega na przygotowywaniu treści nie tylko atrakcyjnych, ale również przydatnych dla odbiorcy, co umożliwia budowanie długotrwałych relacji, opartych na zaangażowaniu dwóch stron.

Początkowy przekaz jest więc rozwijany wraz z grupą odbiorców – tak rozumiana kooperacja pozwala na stworzenie szerokiej społeczności skupionej wokół danej grupy produktów, usług bądź samej firmy. Co najważniejsze, wszelkie publikowane treści muszą być wiarygodne, a także gwarantować korzyść dla odbiorcy, na przykład w postaci przydatnych informacji.

Formy content marketingu

Jak już wspominaliśmy, tak rozumiany marketing internetowy dla firm może być realizowany na wiele różnych sposobów. W kontekście czystej promocji, wszelkie działania z tej dziedziny dotyczą tworzenia i publikowania artykułów, materiałów wideo, wywiadów, poradników i innych treści, które z jednej strony mogą (ale nie muszą) wskazywać na wybrany produkt, usługę bądź firmę, a z drugiej, poprzez przekazywanie przydatnych informacji i odpowiednią konstrukcję, zachęcają odbiorców do interakcji. Może ona przyjąć na przykład formę dyskusji w komentarzach lub konkursu. Wszystko to sprawia, że cały marketing ogniskuje wokół contentu, czyli treści.

Content marketing ma również ogromny wpływ na pozycjonowanie SEO. Pod tym względem, tworzone treści mają na celu zdobycie nowych odsłon przez wyniki wyszukiwania (np. za sprawą artykułów przepełnionych wybranymi słowami kluczowymi), ale również budowę wizerunku firmy. Cel ten może zostać osiągnięty na przykład za sprawą rozmaitych kampanii społecznych i edukacyjnych. Doskonale pod tym względem radzi sobie chociażby Coca-Cola, która promuje swoje produkty pozbawione cukru.

Ogromną rolę w dziedzinie content marketingu odgrywają portale społecznościowe. Śmiało można stwierdzić, że bez nich większość działań promocyjnych nie miałaby sensu. Treści publikowane w takich serwisach jak Facebook, LinkedIn, Google+ czy Twitter mają na celu budowę popularności firmy, a także usprawnienie komunikacji z odbiorcami. W tym celu wykorzystywane są nie tylko krótkie treści, ale również materiały wideo czy też różnego rodzaju konkursy.

Dobry content marketing, czyli jaki?

Jak widać, działania obejmujące dziedzinę marketingu treści mogą przybrać różne formy. Oczywiście celem każdej z nich będzie zaciekawienie odbiorcy, który wejdzie z nami w interakcje, a także będzie rozprzestrzeniał informacje o naszym przekazie wśród rodziny i swoich znajomych. Takie wykorzystanie contentu przypomina marketing wirusowy.

Oczywiście ostatecznym celem jest zwiększona sprzedaż. W przypadku każdej kampanii promocyjnej musimy jednak zdać sobie sprawę, że klient potrzebuje czasu, by dojrzeć do decyzji związanej ze skorzystaniem z reklamowanego produktu bądź usługi. Działania content marketingowe mają więc charakter długofalowy.

Niezwykle istotne jest to, aby były one realizowane regularnie. Cały czas musimy starać się, by kontakt z odbiorcami nie został zerwany. Każda przerwa informacyjna działa na naszą niekorzyść. Oczywiście cały czas najważniejsza jest atrakcyjność przekazu, dlatego nie możemy przesadzić również w drugą stronę.

Jaki przekaz jest atrakcyjny? Taki, który zawiera wiele przydatnych informacji, a także elementy interaktywne. Naszym głównym celem powinno być więc zachęcenie odbiorców do tego, aby razem z nami tworzyli content. Nie można przy tym zamykać się na krytykę i chęć wskazania obszarów wymagających nieco innych działań. Wszystko to sprawia, że w ramach omawianych działań warto współpracować z influencerami, którymi często są popularni blogerzy. W wielu przypadkach ich wpływ na odbiorców jest nieoceniony.

Content marketing początkowo miał pełnić rolę wyłącznie uzupełnienia standardowej reklamy internetowej. Obecnie stał się jednak niezbędnym narzędziem do budowania marki i realizowania działań promocyjnych nastawionych na długofalowy efekt. Jego wykorzystanie jest więc obecnie konieczne.

Nasze słowa mają swoje zadanie.
Ty je wytyczasz, my je realizujemy.

Zobacz ofertę

Moc słowa:

„Jeśli trzy słowa wyrażą coś lepiej i zabawniej niż cztery, to świetnie,
użyj trzech!”

Jonathan Carroll

Zadaj pytanie

10 + 1 =