Co to jest copywriting, gdzie powstał i jakie ma zadania?

14/06/2018 - 16:04
Co to jest copywriting i jakie ma zadania?

Tworzenie haseł reklamowych, sloganów, treści na strony www czy też opisów produktów wymaga nie tylko odpowiednich umiejętności pisania, ale również otwartej głowy. Kryteria te spełnić musi osoba, która chce rozwijać się w dziedzinie copywritingu.

Przez wielu jest ona niedoceniana, jednak prawda jest taka, że w szeroko pojętym marketingu pełni rolę zasadniczą. Z tego też względu postanowiliśmy przybliżyć to, czym jest copywirting, w jaki sposób ewoluował na przestrzeni lat, a także czym dokładnie się zajmuje.

Czym jest i skąd wziął się copywriting?

Już sama próba rozgryzienia znaczenia słowa „copywriting” ułatwi nam dojście do tego, czym omawiana dziedzina jest. Słowo „writing” oznacza oczywiście pisanie, natomiast „copy” kopię. Dlaczego jednak mówimy o kopiowaniu?

Związane jest to bezpośrednio z wynalezieniem druku, a także wszelkimi urządzeniami, które służyły do drukowania nowych stron. Nazywane były one właśnie kopiami, a w ich skład wchodziły między innymi czcionki oraz stemple. Kopią był więc wzór, który następnie miał zostać powielony. Wyrażenie copywriting zostało wymyślone po to, aby oddzielić pisarzy od osób, które tworzyły ulotki, broszury i tym podobne prace, będące następnie kolportowane w dużych ilościach.

Obecna definicja copywritingu wskazuje, iż jest to dziedzina lub zawód, który polega na tworzeniu treści o charakterystyce reklamowej. Osoba zajmująca się tego typu działalnością, czyli copywriter, musi nie tylko sięgnąć po swoje pokłady kreatywności, by wymyśleć chwytliwy slogan lub atrakcyjny tekst, ale również przygotowaną treść odpowiednio zredagować.

Zadania copywritera

Powiedzieliśmy już sobie, że osoby realizujące się w tym zawodzie muszą tworzyć atrakcyjne teksty. Warto jednak podejść do tego tematu w sposób bardziej szczegółowy i wymienić konkretne przykłady treści, których tworzeniem zajmuje się copywriter. Na liście obowiązków znajdzie się między innymi:

Oczywiście to wyłącznie kilka przykładów działań, jakich specjaliści w dziedzinie copywritingu muszą podejmować się na co dzień. Wiele zależy bowiem od specyfiki firmy i agencji marketingowej, dla które tego typu teksty są tworzone.

Co ważne, wszystkie treści muszą być kreatywne, a także w sposób odpowiedni odnosić się do promowanej firmy, produktów lub usług. Dlatego też przygotowanie konkretnego tekstu często wymaga dokładnego researchu, nie tylko na temat reklamowanych produktów bądź usług, ale również firmy, która zajmuje się ich przygotowywaniem oraz potencjalnych odbiorców – copywriter musi zrobić wszystko, aby do nich trafić.

Warto podkreślić, że osoby chcące działać w omawianej dziedzinie, mogą robić to na dwa sposoby. Pierwszy związany jest z pracą w agencji reklamowej lub konkretnej firmy, w której copywriter odpowiada za przekaz marketingowy. Drugi natomiast związany jest z pracą freelancera. Jako wolni strzelcy możemy współpracować z firmami i agencjami, przyjmując od nich rozmaite zlecenia. W taki sposób działają przede wszystkim specjaliści zajmujący się copywritingiem internetowym, skupiającym się na tworzeniu treści na strony www.

Co to jest SEO-copywriting?

Jakiś czas temu w branży doszło do wydzielenia nowej gałęzi, która skupiła się na wyszukiwarkach internetowych. SEO-copywriting dotyczy tworzenia treści wykorzystywanych w procesie pozycjonowania serwisów www. Mowa o tekstach analizowanych przez roboty wyszukiwarek – jeśli będą tworzone w odpowiedni sposób, mogą przysłużyć się do poprawy pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.

W jaki sposób może do tego dojść? Kryteriów jest bardzo dużo, jednak te najważniejsze związane są z używaniem słów kluczowych, które są wpisywane przez Internautów w polu „szukaj” wyszukiwarki. SEO-copywriter musi więc zadbać o to, aby tworzone przez niego treści były odpowiednio wypełnione tymi frazami, jednak nie może przesadzić – znaczenie ma bowiem również styl, w jakim teksty są tworzone.

Jakie jednak dokładnie treści tworzy osoba pracująca jako SEO-copywriter? Wymienić należy między innymi:

  • teksty blogowe,

  • poradniki publikowane na stronie docelowej lub w serwisach branżowych,

  • treści na portale zapleczowe,

  • opisy produktów,

  • artykuły reklamowe i sponsorowane,

  • teksty synonimizowane,

  • wpisy na portalach społecznościowych.

Mówiąc krótko, tworzone treści mają za zadanie poprawić pozycję strony docelowej w stronach wyszukiwania. Osiągane jest to między innymi poprzez używanie odpowiednich słów kluczowych, a także zdobywanie linków odsyłających.

Jak widać, dziedzina copywritingu jest bardzo szeroka i w sposób bezpośredni związana z działaniami marketingowymi. Jej głównym celem będzie dotarcie do końcowego odbiorcy, natomiast realizacja tego celu może przebiegać w bardzo zróżnicowany sposób.

Zadaj pytanie

18 + 1 =